Какво да правим ако ни откраднат личната карта или паспорта ?

Значи ето как стоят реално нещата ако ви откраднат личната карта или паспорта . Почти във всяко полицейско управление в което докладвате за кражбата ще ви кажат ,че дължите глоба . ТОВА НЕ Е ВЯРНО. Всичко което ви говорят са полицейски своеволия (и мързел най вече) защото ако са загубени документите вината е ваша и те не правят нищо, но ако са откраднати, те са длъжни да започнат разследване като по този начин рано или късно ще остане като неразкрито престъпление и ще остане в статистиката (началниците много трият сол на главата на следователите за тия работи ) . Опитват се да пробутат едни служебни бележки (те са длъжни да издадат служебна бележка дори и при загубени документи) в които пише ,че вие не искате разследване на случая и един вид си признавате че сте си ги загубили а не са ви ги откраднали .
ЗАДЪЛЖИТЕЛНО КАЖЕТЕ ПРИ ПОЛУЧАВАНЕ НА БЕЛЕЖКАТА ЧЕ ИСКАТЕ ДА БЪДЕ НАПИСАНО ЧЕ ЛИЧНАТА ВИ КАРТА / ДОКУМЕНТИ СА ОТКРАДНАТИ . АКО ВИ ОТКАЖАТ ПОДАЙТЕ СИ ЖАЛБАТА И ОПИШЕТЕ КАК Е СТАНАЛА КРАЖБАТА КАТО ИСКАТЕ И ВХОДЯЩ НОМЕР .
Глоба се налага при загуба, повреда или унищожаване на лична карта, но не и при кражба .
При загуба/кражба на документи имате 3 дневен срок да докладвате за това . Ако не го направите в този срок има глоби . Хубаво е веднага след кражбата да отидете до РПУ-то (тука идва големия проблем ,че в някои случаи се налага да ходите в РПУ-то което отговаря за района в който е станало а в други в района в който живеете ) и да докладвате за кражбата/загубата . Изкарайте си някакъв документ на който да фигурира дата и час на вашето посещение за да може при евентуална злоупотреба с картата ви да имате доказателство ,че сте я обявили за липсваща . Добре е веднага да блокирате картата . Дори с неразбиваем ПИН код , картата ви може да бъде източена през интернет . Ако са ви откраднали мобилен телефон с карта на сметка е добре да се обадите веднага на оператора да спре картата за да не получите като бонус в края на месеца и сметка за телефон колкото ви е кредитния лимит на картата .
Чл. 81. (1) Наказва се с глоба от 20 до 150 лв. български гражданин, който:
3. загуби, повреди или унищожи български документ за самоличност;

Чл. 21. (Изм. - ДВ, бр. 14 от 2000 г.) При подмяна на лична карта към заявлението се прилагат:
1. при загубване, кражба или унищожаване - удостоверение от Министерството на вътрешните работи; (служебната бележка)
---------
И освен че не се налага глоба при кражба на лична карта, издаването на нова карта е освободено и от заплащане на такси:

ТАРИФА № 4 за таксите, които се събират в системата на Министерството на вътрешните работи по Закона за държавните такси

Чл. 43. Лицата, които не могат да представят стария си документ за самоличност поради това, че е насилствено отнет, повреден или унищожен по независещи от притежателя му причини, като стихийни бедствия, аварии, катастрофи, грабежи и оказване на неотложна медицинска помощ, се освобождават от заплащане на такси. Тези причини се установяват с документи, издадени от компетентните органи. Когато такива документи не бъдат представени, се събират такси съответно по чл. 32, 35, 39 и 42.

31 коментара:

  1. На мен днес ми казах,че въпреки че са ми откраднати личните документи, такса за преиздаване на нови дължа. И бяха много убедени в това което казват. В полицията пък ми обърнаха внимание,че грабеж е първо да те набият,след това да ти вземат нещата, а моето било просто кражба- измъкват ми ценностите от раницата в блъсканицата(меко казано) в 280 без да усетя. В такъв случай този член важи ли не мога да разбера? В тълковния речник на РБ пък пише,че грабеж означава 1. Вземане насила; обир, кражба. Въоръжен грабеж. Станали си два грабежа. Напоследък грабежите зачестяват.
    2. Присвояване, ограбване. Това си е чист грабеж.

    ОтговорИзтриване
  2. ЗАДЪЛЖИТЕЛНО КАЖЕТЕ ПРИ ПОЛУЧАВАНЕ НА БЕЛЕЖКАТА ЧЕ ИСКАТЕ ДА БЪДЕ НАПИСАНО ЧЕ ЛИЧНАТА ВИ КАРТА / ДОКУМЕНТИ СА ОТКРАДНАТИ . АКО ВИ ОТКАЖАТ ПОДАЙТЕ СИ ЖАЛБАТА И ОПИШЕТЕ КАК Е СТАНАЛА КРАЖБАТА КАТО ИСКАТЕ И ВХОДЯЩ НОМЕР .
    Те нека си напишат, че е открадната пък да видим какви такси ще плащаш. Проблема е, че не искат да повишават статистиката (отгоре имат спусната заповед явно) и за това пишат директно, че ти си ги загубил и статистиката за кражби седи ниска. Ако се заядат принтирай си членовете от тук и им ги покажи. Те в момента за кражби на телефони спряха да правят издирвания, ОСВЕН ако не са те пребили до смърт при самата кражба или не са ползвали автомат за обира... Все пак живеем в България.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Аз съм си подала жалбата и си имам входящ номер, но на удостоверението ми пише, че лицето (аз) съм УСТАНОВИЛА ЛИПСАТА НА .....еди какво си ....еди къде си. Пише още,че е заведена преписка и че удостоверението се издава в три варианта, като единият се предоставя на лицето (аз) срещу подпис след внасяне на определена такса (от 2.50лв) по чл. 31б\31в от Тарифа 4.
      Обаче защо след като попитах касиерката дали при кражба личните документи не се издават без да се заплаща такса тя едва ли не ми се изсмя....

      Изтриване
  3. За съжаление чл. 43 от ТАРИФА № 4 за таксите, които се събират в системата на Министерството на вътрешните работи по Закона за държавните такси е отменен от 3.04.2012 г.:

    http://www.mvr.bg/NR/rdonlyres/17B30443-0A5D-4ABF-9C21-DADD1A9AD3F1/0/Tarifa4.pdf

    ОтговорИзтриване
  4. Доста добре са описани рисковете и евентуалните несгоди от загубване на личната карта.Във всеки от случаите служителите реагират различно, според навика или настроенията си, или според каквото им е наредено да правят. За мой късмет личната ми карта беше намерена, та писах някакви показания/обяснения как съм я загубил и нямаше глоба или такса.

    ОтговорИзтриване
  5. Днес и на мен ми откраднаха всичките ми документи заедно с портмонето и парите, а тоя от полицията ми каза да внеса някакви 2 лв по сметката на МВР и че няма да плащам друга такса, а и дори нямало да ми се наложи да ходя до постоянния ми адрес... За кво са тези 2 лева, някои знае ли ...

    ОтговорИзтриване
  6. Най-вероятно за джоба на някого.. Сега да задам и аз моя въпрос. Счупих си ЛК /незнайно как, защото не съм я вадил от джоба си/ и сега се чудя какво да правя. Знам, че има глоби за счупване. На други места бях чел, че има и за загубване и кражба. Но каква е логиката да има за загубване и кражба, като аз не съм виновен нито за едното, нито за другото?! Добре, да кажем, че за загубването съм виновен, но за кражбата?! Какво да правя? Да кажа, че са ми я откраднали или? Защото отново повтарям, че тя е счупена!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Съгласно разпоредбата на чл.7, ал.1 от ЗБДС /сега ЗБЛД/ гражданите, притежатели на български документи за самоличност, са длъжни да ги пазят от повреждане, унищожаване или загубване.
      Акта е от 20 до 150 лв. за "унищожаване" на документа.
      Лошото е,че обикновено слагат по 100 лв. (при обжалване в съд и ако това е първо унищожаване на документа, глобата се намаля на 20 лв. в 99% от случаите).

      Изтриване
  7. Аха, добре, но аз съм дете /силно казано, на 15 съм близо/. Имайки предвид, че нямам и стотинка доход има ли някаква глоба? Защото ми е адски гузно, че само харча /не, като другите, но пак харча/, а нищо не изкарвам.. И сега една глоба от 100 лева, направоо.. :X

    П.П. Аз съм "Анонимен" от 07:53 тази сутрин, или по-точно "11 април 2013, 07:53"

    ОтговорИзтриване
  8. i az imam edin problem izgubix si portofela li4na y4eni4eskja i karta za p1t kakvo da napravq ako nqkoi go e nameril predi men ?

    ОтговорИзтриване
  9. Някой може ли да ми каже дали дължа такса за издаване на нова лична карта след като ми откраднаха портфейла, а съответно и нея? Обявих я за открадната в МВР. Разбрах, че не дължа глоба, но за редовната такса не разбрах...

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. По принцип не трябва да ти искат пари за преиздаването. Реално ще ти искат и ще си платиш. Пак си отървал глоба от около 100 лв. за загубени документи....

      Изтриване
  10. Дъщеря ми току що ми писа, че си е изгубила портмонето с документите /лична карта и шоф. книжка /. Проблема е, че е в САЩ и ще се прибере октомври.Дали мога да помогна по някакъв начин за по-бързо издаване на документите и - имам пълномощно да я представлявам пред банки и за всички док. свързани с тях.И въобще нещо трябва ли да правя преди тя да се прибере.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Добре е да съобщите за това е РПУ по местожителство на дъщеря ви. Имате срок от 3 дни да съобщите за кражбата.

      Изтриване
  11. да кажем-личната карта е открадната,подали сме заявление за нова и чакаме да я получим-през този период на чакане какъв документ трябва да представим в случай на проверка ? благодаря

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Бележката която са ви дали от РПУ-то е заместител на личната карта, в периода в който чакате евентуално да ви се намери личната карта.

      Изтриване
  12. Откраднаха ми личната карта,в понеделник ще подам документи за нова и в същото време в понеделник ме съкращават от работа и трябва да се регистрирам в бюрото по труда в 7 дневен срок.Мога ли да се регистрирам в бюрото с бележката,която ще ми издадат докато си получа личната карта?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ще ви дадат бележка от РПУ-то, която е официален документи замества личната карта в следващия 1 месец (с цел при намиране на вашите документи, да ви се върнат и да не си вадите нови). С тази бележка, не би трябвало да има проблем да се регистрирате в Бюрото по труда.

      Изтриване
  13. Здравейте и аз като почти всички в този блог съм си изгубил личната карта тези дни .. Незнам как и къде съм я оставил може да съм я изпуснал по път за вкъщи вечерта както и да е въпроса ми е колко ще ми струва да ми направят нова. На 18 години съм вече до сега не ми се ее случвало да губя лична карта, дори никога какъвто и да е документ и междудругото не знам има ли значение това де но тя важеше до септември някаде 20ти ако не се лъжа и трябваше да я "обновявам" както и да е сега като я няма какво да правя? Благодаря предварително, а и да не забравя да питам има ли някакъв минимален срок за издаване понеже ми трябва да постъпя на работа скоро до седмица и какви са сроковете да кажем могат ли ако ги помоля за 1-2 дни да ми я издадат? И колко ще се оскъпи като цяло, благодаря :)

    ОтговорИзтриване
  14. Анонимен13 август 2013, 16:39

    Еdit: 20ти септември тази година имах предвид.

    ОтговорИзтриване
  15. Здравейте, браво за труда Ви, за полезната информация!
    А знаете ли, при открадната лична карта, дали се броят почивните дни в три дневния срок и как се брои срока - откраднаха портмонето с лична карта на дъщеря ми в петък, но тя се притеснявала да ни каже и ни съобщи чак в понеделник...Вторник подадохме заявление за нова карта в РУ, но от там не ми казаха за тази декларация по чл.17 за откраднат документ, съотв. си платихме за нова лична карта, но сега искат и да ме глобят 30 лв., защото нямам удостоверение за кражбата...Знаете ли също, акта веднага ли се заплаща или трябва да излезе Наказ.постановление? Благодаря, предварително!

    ОтговорИзтриване
  16. Здравейте, искам да попитам, когато е изгубена ЛК ,какъв е реда за издаване на нова, МВР издава ли документ който да послужи в Общината за издаване на у-ние за Постоянен адрес. Ако едновреминно с това искаш да промениш и адреса към кое от районите са насочваш, към
    Районто по лична карта , или към Районното с новия адрес където ще бъде.

    ОтговорИзтриване
  17. Някой може ли да ми каже колко е глобата за изгубване на лични документи на възрастен човек? (приблизително)

    ОтговорИзтриване
  18. Здравейте, днес, проверявайки личната ми карта, една касиерка в Billa ми я счупи или по-скоро повреди. Мога ли да търся отговорност за щетата от нея или трябва да платя сам глобата?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Ако не е счупена на 2 личната карта, няма проблем и няма да ви глобят за това.

      Изтриване
  19. Ako sim si scupila leko licnata karta pak li globa trabva da platia nemoje li samo da smenia

    ОтговорИзтриване
  20. Преди един месец откраднаха портфейла ми от автомобила.В три дневен срок информирах подробно с обяснителна записка полицията.(как ,кога къде,в колко часа,и името и адреса на човека извършил кражбата.)Издадоха ми удостоверение за отнети лични документи.След около месец ме повикаха в полицията да си получа новата лична карта с/у глоба от 30 лв( акт).Утре ако ми откраднат колата,ще ми направят акт за 3000лв.Млади хора,на 62 години съм,напълно съм разочарован от органите на МВР..Кажете ми какви действия да предприема?БЛАГОДАРЯ ВИ ПРЕДВАРИТЕЛНО.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. СНОЩИ КОГАТО СЕ ПРИБАХ ОТ РАБОТА НЕ ЗАБЕЛЯЗАХ ЧЕ МИ ЛИПСВА ПОРТМОНЕТО!ДНЕС СЛЕДОБЕД ТРЯБВАШЕ ДА ИЗЛИЗАМ ДА СИ ПОЛУЧА ДЕБИТНАТА КАРТА И РАЗБРАХ ЧЕ ГО НЯМА В ЧАНТАТА МИ А ТАМ МИ БЕШЕ ЛИЧНАТА КАРТА! НЕ СЪМ ВАДИЛА ПОРТМОНЕТО ОТ ЧАНТАТА СИ И НЕ СЪМ СИГУРНА ДАЛИ НЯКОЙ МЕ Е ОГРАБИЛ ЗАЩОТО В МЕТРОТО Е ГЪСТАЛАК!КАКВО ДА ОЧАКВАМ УТРЕ КОГАТО ОТИДА ЗА ИЗДАВАНЕ НА НОВА ЛИЧНА КАРТА А И БЕЗ НЕЯ НЯМА КАК ДА СИ ПОЛУЧА ДЕБИТНАТА КАРТА ОТ БАНКАТА А ТАКА ОСТАВАМ И БЕЗ ФИНАНСИ!

      Изтриване
  21. lichnata karta na deteto mi e s istekal srok pochti 2 godini.kakva ste e globata pri polozhenie che e i chuzhd grazhdanin i nikoga ne e zhivqlo v Bg?

    ОтговорИзтриване
  22. Откраднаха ми портфейла с шофиорска кножка от мвр веднага ли издават декларация за откраднати документи

    ОтговорИзтриване
  23. zdraveite niama da si ostavia imeto no ste spodelia kakvo mi se sluchi i kak postapvat ot mvr st zdgora ustanovich che mi lipsvat lichi dokumenti i suma pari v portmone
    oshe sashia den blokirah debitna karta koiato e edinstvenia mi dohod predi tova iskah da
    napicha pismeno obiasnenie kak se e sluchilo spored mem biah izslushana samo ustno
    i mi beshe kazano che za da napicha izgubeni triabva da go dokaza pred sada
    v direkciata kadeto popalnih molba za barza usluga tiahna slujitelka bpisa teksta
    izgubena imat li tova pravo slujebno da go napraviat i kazaha pri poluchavane na
    dokumenta she popalbam deklaracia za globa t. e izchakvat da izteche sroka
    az imam osven tova hronichni zabolaivania dano nese naloji da postapbam v bolnita
    ili da hodia na lekar niama da komentiram poveche s tiah no sam vazmutena
    tova li e nachina mvr da sabira pari i koi e razporedil tova
    nali jiveem p pravova darjava zatova pitam

    ОтговорИзтриване